Gijsbreght van Aemstel

Op 3 januari 1638 opende de eerste Amsterdamse Schouwburg op de Keizersgracht haar poorten, met de première van Vondels meesterwerk Gijsbreght van Aemstel. In 1772 brandde deze Schouwburg volledig af. Alleen de toegangspoort en enkele muren en interieurresten bleven bewaard. Tegenwoordig huist hier het chique Hotel The Dylan. Op 3 & 7 januari 2018 bracht Theater Kwast in samenwerking met The Dylan op deze magische plek een unieke Gijsbreght van Aemstel.

Ruim 375 jaar al trekt deze kaskraker van Joost van den Vondel volle zalen. Tot de jaren zestig opende de Gijsbreght op nieuwjaarsdag traditioneel het jaar in de Amsterdamse stadschouwburg. Het verhaal van de mythische heer van Amsterdam, die op kerstnacht zijn stad probeert te beschermen tegen Kennemers en Waterlanders spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Na eeuwen zullen Vondels alexandrijen weer aan de Keizersgracht schallen, sterft Gijsbreghts broer Arend in het harnas, klinken de gezongen reien aan het einde van ieder bedrijf, ontscheept het schip de Zeepaerd zijn gevaarlijke lading en keert het tableau-vivant van de moord op de nonnen terug als dramatisch hoogtepunt.

Een voorstelling, een gebouw

Voor The Dylan Amsterdam creëerde Kwast een voorstelling van een uur, die u door het gebouw voert om zowel de Gijsbreght als deze unieke locatie tot leven te laten komen. Één verteller, drie acteurs en een muzikant namen het publiek mee door een verkorte vorm van het stuk en de resten van de Oude Schouwburg. Zo keerde de Gijsbreght terug naar de plek waar Joost van den Vondel het stuk bijna vier eeuwen geleden voor schreef.

Door de ogen van Rembrandt

Rembrandt van Rijn maakte van de eerste opvoeringen meerdere schetsen, zoals deze “Badeloch op de rug gezien” bewaard gebleven in de Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Voor onze Gijsbreght van Aemstel maakten en ontwierpen Peter Felius en Hans Schuite aan de hand van de tekeningen van Rembrandt kostuumonderdelen, die een indruk geven van de originele kostuums uit 1638.

Bewerking & Regie: Imre Besanger
Cast: Bert Apeldoorn, Florus van Rooijen, Jorick Jochims & Imre Besanger
Harp, gitaar, percussie en nog veel meer: Luciën Greefkes
Vormgeving: Peter Felius & Hans Schuite

Wanneer: Woensdag 3 januari 2018, 18.00 uur UITVERKOCHT!
EXTRA VOORSTELING! Zondag 7 januari 2018, 16.00 uur, UITVERKOCHT!
Waar: Hotel the Dylan, Keizersgracht 384 Amsterdam

Van 3 t/m 6 januari 2019 zijn we terug met de Gijsbreght in Hotel The Dylan. Hou de site van the Dylan in de gaten of schrijf u hier in op onze nieuwsbrief

• Op 3 januari maakte Jeroen Wielaerts voor Nieuws & Co op NPO radio 1 een reportage, die hier te beluisteren is.
  • Onze artistiek leider was te gast bij VPRO’s OVT om te vertellen over onze Gijsbreght, luister hier terug

Telegraaf, 5  januari 2018

Parool, 3 januari 2018