Gysbreght van Aemstel

Op 3 januari 1638 opende de eerste Amsterdamse Schouwburg op de Keizersgracht haar poorten, met de première van Vondels meesterwerk Gysbreght van Aemstel. In 1772 brandde deze Schouwburg volledig af. Alleen de toegangspoort en enkele muren en interieurresten bleven bewaard. Tegenwoordig huist hier het chique Hotel The Dylan. Op 3 januari 2018 brengt Theater Kwast in samenwerking met The Dylan op deze magische plek een unieke Gysbreght van Aemstel.

Ruim 375 jaar al trekt deze kaskraker van Joost van den Vondel volle zalen. Tot de jaren zestig opende de Gysbreght op nieuwjaarsdag traditioneel het jaar in de Amsterdamse stadschouwburg. Het verhaal van de mythische heer van Amsterdam, die op kerstnacht zijn stad probeert te beschermen tegen Kennemers en Waterlanders spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Na eeuwen zullen Vondels alexandrijen weer aan de Keizersgracht schallen, sterft Gysbreghts broer Arend in het harnas, klinken de gezongen reien aan het einde van ieder bedrijf, ontscheept het schip de Zeepaerd zijn gevaarlijke lading en keert het tableau-vivant van de moord op de nonnen terug als dramatisch hoogtepunt.

Een voorstelling, een gebouw

Voor The Dylan Amsterdam creëerde Kwast een voorstelling van een uur, die u door het gebouw voert om zowel de Gysbreght als deze unieke locatie tot leven te laten komen.Één verteller, drie acteurs en een muzikant nemen u mee door een verkorte vorm van het stuk en de resten van de Oude Schouwburg. Zo keert de Gijsbreght terug naar de plek waar Joost van den Vondel het stuk bijna vier eeuwen geleden voor schreef.

Bewerking & Regie: Imre Besanger
Cast: Bert Apeldoorn, Florus van Rooijen, Jorick Jochims & Imre Besanger
Harp, gitaar, percussie en nog veel meer: Luciën Greefkes
Vormgeving: Peter Felius & Hans Schuite