Verwacht: Lucelle

In 2018 is vierhonderd jaar geleden dat Gerbrand Adriaensz. Bredero stierf op 23 augustus 1618.  Alle reden voor Theater Kwast om in dit jubileumjaar een stuk van Bredero op het repertoire te nemen. Nou kleeft aan Bredero nogal zijn reputatie als koning van de kluchten. Wie kent niet zijn Klucht van de koe of Klucht van de Molenaer (of heeft dit verplicht op school moeten lezen)? En dat is zonde. Het laat de toneelschrijver Bredero onderbelicht en ondergewaardeerd. Wie kijkt naar de populariteit van de stukken van Bredero in de 17e-eeuw ziet al snel dat niet zijn komisch, maar juist zijn tragi-komisch werk volle zalen trok. Één van de grote onbekende stukken uit dit genre is zijn tragi-komidie Lucelle;

Bredero’s  Romeo en Julia

Lucelle is een ware Romeo & Julia bewerking van Bredero. Een stuk dat Maria Tesselschade bij de première in 1615 tot tranen roerde, een stuk dat vele malen vereeuwigd werd door schilders als Jan Steen en Jan Miense Moleaer, een stuk dat meer dan welk van Bredero’s stukken herdrukt werd in de 17e en 18e eeuw, een stuk met de herkenbare actuele emotie van de onbereikbare liefde door verschil in afkomst, kortom een stuk dat schreeuwt om gespeeld te worden.

Reserveer hier uw kaarten

Help Lucelle de planken op!