Theater Kwast
Truer-spel van de Moordt begaen aen Wilhelm van Oraengien

MoordopOranje

Beroemdste moord uit de Nederlandse geschiedenis op de planken

Na een goede maaltijd begaf Willem van Oranje zich op 10 juli 1584 naar zijn werkkamer op de eerste verdieping van het Delfste Prinsenhof. Verder dan de trap zou hij niet komen. En de rest is geschiedenis. Beroemde geschiedenis, want op de trap naar boven trof hij Balthasar Gerards. Dat de moord op Willem van Oranje zo’n beroemde scene in ons nationale verleden is, is mede te danken aan Gijsbrecht van Hogendorps Truer-spel van de Moordt begaen aen Wilhelm by der Gratie Gods Prince van Oraengien. Het stuk dat ruim 30 jaar na de moord op Willem de Zwijger verscheen, was vanaf de eerste opvoering een publiekslieveling. Beroemde toneelschrijvers als Pieter Corneliszoon Hooft en Samuel Coster roemden het stuk en de schrijver Van Hogendorp.

Op zaterdag 13 december speelt theater Kwast in onze serie Mond op Mond deze klassieker over de vader des vaderlands eenmalig en zullen ook die beroemde laatste woorden over het toneel klinken.

MOND OP MOND
In de serie Mond op Mond blaast Stichting Kwast 17e-eeuwse theaterteksten eenmalig nieuw leven in. In één dag repeteren acteurs en musici een stuk en spelen het vervolgens dezelfde avond met tekst in de hand voor publiek. Alle groten en mindere goden uit de Gouden eeuw komen aan bod. Een unieke reeks.

MoM: Truer-spel van de Moordt begaen aen Wilhelm van Oraengien
Wanneer: Zaterdag 13 December 2014, 20.15 uur