Theater Kwast
Gijsbrecht van Aemstel (2009)

(Kwast Benefiet 2009)

Gijsbrecht van Aemstel vraagt zich op de ochtend voor kerstmis af waar de vijanden, die de stad al maanden belegeren, zijn gebleven. Kan het werkelijk zo zijn dat er vrede is? Of is er sprake van een list? Op kerstnacht ontspint zich in het Middeleeuwse Amsterdam een bloedige strijd om de stad. Een kerk vol afgeslachte nonnen, een beroemde militaire list van prins Maurits, een reus uit Spaarndam en de aartsengel Rafael behoren tot wonderlijke ingrediënten van Vondels Gijsbrecht. Stichting Kwast speelt eenmalig een bijzonder versie van dit toneelstuk der toneelstukken. Het publiek weet nog van niets, de acteurs ook niet. Komt dit wel goed?

Sinds de Gijsbrecht van Aemstel in 1638 door Vondel werd geschreven, werd het jaarlijks opgevoerd in de Amsterdamse Schouwburg op Nieuwjaarsdag. In 1968 kwam er een voorlopig einde aan deze traditie. Onterecht, vond Stichting Kwast.

Geen passender stuk dus om in 2009 ons theaterjaar mee in te luiden en dat deden we toepasselijk in Amsterdam. De opbrengst van deze avond werd geheel gebruikt voor de Stichting Kwast productie Geeraerdt van Velsen, die in de zomer van 2009 op historische locaties en in kleine theaters heeft gespeeld.