Theater Kwast
De driftige minnaars of arglistige juffrouw

Op zondagmiddag 19 februari 2023 speelden we eenmalig de klucht De driftige minnaars, of Arglistige juffrouw van Adriana van Rijndorp(1698-1753). het enige stuk uit de 17e en 18e eeuw geschreven door een actrice zelf. Van Rijndorp was naast actrice, toneelschrijver en schouwburgdirecteur van de Leidse schouwburg. Ze stond bekend om haar ‘bevallig’ uiterlijk en haar als vrijmoedig geschetste optreden op het toneel van haar vader. In 1723 verscheen van haar hand de klucht De driftige minnaars. Daarin vraagt de hoofdpersoon Adriana aan vijf huwelijkskandidaten wat hun inbreng in een eventueel huwelijk met haar zal zijn en voorziet zij hun vleiende antwoorden en mooie beloften direct van kritisch commentaar, want ‘Ik wil mijn vrijheid liever houwen, als zijn in slavernij door ’t trouwen’. Heerlijke karakters als de aanbidders Windbreker, Kaalvink en Dollenburg dingen naar haar hand.

Vondel was een Vrouw

Vondel, Hooft, Bredero het zijn de bekende namen van het Nederlands theater in de 17e en 18e eeuw., maar wie kent nog de schrijvende vrouwen zoals Juliana de Lannoy of Katharina Lescailje? En dat terwijl ze in hun eigen tijd successen vierden! In 2022-2023 stoft Theater Kwast zoveel mogelijk stukken van deze vergeten schrijfsters eenmalig af. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens dezelfde dag met tekst in de hand voor publiek. Om zo al deze vrouwen terug te brengen waar ze horen: op het toneel!

Vereniging Hendrick de Keyser

Voor Vondel was een Vrouw is Theater Kwast een unieke samenwerking met Vereniging Hendrick de Keyser aangegaan. Alle stukken worden opgevoerd in monumentale panden uit de 17e en 18e eeuw, op plekken die vaak voor het publiek gesloten zijn. Op 19 februari 2023 strijkt Theater Kwast neer in het stijlvolle Huis Bartolotti aan de Amsterdamse Herengracht.

Cast: Merel Hutten, Marius Bruijn, Florus van Rooijen & Imre Besanger
Harp: Mirjam Rietberg