Belegering van Haerlem

Op zondag 13 december 2020 speelt Kwast De Belegering van Haerlem uit 1770. Een prachtige tragedie van de dichtende Brabantse barones Juliana de Lannoy (1738-1782).  De eigenzinnige De Lannoy nam deze beruchte episode uit de Opstand als uitgangspunt voor een uniek stuk, waarin ze de rol van Kenau een nieuwe blijvende glans gaf.  ‘Nooit heeft een vrouwenstem zo op het toneel gedonderd’, schreef een bewonderaar en recensenten prezen De Lannoy’s ‘mannelijke toon’ en haar ‘mannenbrein’. Het is de vraag of De Lannoy blij was met dergelijke opmerkingen, want ze was zeer kritisch ten aanzien van mannen.

Vondel was een Vrouw

In 2020/2021 speelt Theater Kwast kaskrakers van vrouwelijke auteurs uit de 17e & 18e eeuw. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens diezelfde dag met tekst in de hand voor publiek.

“Geen decor, geen kostuums. Alleen acteurs die hun teksten rechtstreeks vanuit het script in hun hand voorlezen, aangevuld met musici en een regisseur die op podium vanaf de zijlijn meeleest. Het is de gebruikelijke aanpak waarmee Theater Kwast het stof blaast van – vooral – Renaissance-toneelstukken….En het werkt als een trein.” : De Theaterkrant.

Huis Hodson

Voor deze serie werkt Kwast samen met monumentenvereniging Hendrick de Keyser. Alle stukken worden op bijzondere historische locaties gespeeld. Op 13 december 2020 is de Gotische zaal van het imponerende Huis Hodson aan het Spaarne in Haarlem ons decor.

Cast: Merel Hutten, Marius Bruijn, Bert Apeldoorn & Imre Besanger
Viola da Gamba: Margo Fontijne

Wanneer: Zondag 13 december 2020, 15.30 uur
Waar: Huis Hodson, Spaarne 17, Haarlem.
Entree: €20,- pp (alleen e-tickets!)

Koop hier uw kaarten