Verwacht: Vondel was een vrouw

Vondel, Bredero, Hooft het zijn de grote namen van het vroegmodern theater én het zijn alleen maar mannen! En dat terwijl ook vrouwelijke auteurs successen vierden in de Amsterdamse schouwburg, maar wie kent nog de blijspelen van Catharina Questiers of de tragedies van Lucretia van Merken of Juliana de Lannoy? Stuk voor stuk toneelschrijvers die kaskrakers schreven voor het theater en door hun tijdgenoten werden gezien als de nieuwe Vondels van het toneel, maar in de 19e eeuw geen plek kregen in de literaire canon. Hoog tijd om deze topauteurs en vooral hun werk uit de vergetelheid te halen.

In 2020 wil Theater Kwast zoveel mogelijk stukken eenmalig afstoffen. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens dezelfde avond met tekst in de hand voor publiek. Om zo al deze vrouwen terug te brengen waar ze horen: op het toneel!

Hou onze site in de gaten voor de stukken die we gaan spelen en speeldata of schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.

Luister hier vast het interview uit de Taalstaat met hoogleraar Lotte Jensen van de Radboud Universiteit, waarin ze Lucretia van Merken uitgebreid aan ons voorstelt  & en passant de plannen van Kwast onthult!