In 1667 schreef Vondel een tragedie over de val van de Ming Dynastie. Een sidderend drama binnen de muren van de Verboden Stad. Terwijl de duistere vijand oprukt, probeert keizer Zungchin zijn familie, de Ming-dynastie en zichzelf te redden. Het stuk bleef ongespeeld. Op zondag 2 juli 2-17 bracht Theater Kwast daar verandering in, toen voerden we “Zungchin of de ondergang der Chinese heerschappij” eenmalig op, op de beeldschone binnenplaats van het Haarlemse Frans Hals Museum.
Het drama Zungchin of Ondergang der Sineesche heerschappye speelt in de Verboden Stad, waar de keizer na een volksopstand en het verraad van zijn eunuchen wordt verjaagd. Zungchin is een voor de 17de eeuw zeer uitzonderlijke tekst, omdat hij geen Oosters exotisme ten tonele voert maar herkenbare emoties van de keizerlijke familie. Één van de meest memorabele scènes toont hoe de keizer en keizerin zich met hun kousenbanden hebben verhangen aan een boomtak. Joost van den Vondel schreef in 1667 als eerste Europeaan een literair werk dat zich geheel afspeelt in China.
Mond op Mond & Peking Opera
Theater Kwast speelde Zungchin volgens onze karakteristieke Mond op Mond methode. In Mond op Mond blaast Theater Kwast met veel enthousiasme en verbeelding Nederlandse theaterstukken uit de Gouden eeuw eenmalig nieuw leven in. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens dezelfde avond met tekst in de hand voor publiek. Zungchin was de 17e editie! Voor deze bijzondere Chinese Mond op Mond editie werden de spelers in de spectaculaire grime van de Peking Opera gehuld. Deze Chinese theatertraditie blijkt verbluffende veel overeenkomsten te hebben met Europees baroktheater. Voor de opvoering van Zungchin bracht Kwast ze één keer bij elkaar.
Op zaterdag 23 juni 2017 waren Imre Besanger & Marius Bruijn te gast in de Taalstaat om het met Frits Spits over deze bijzondere Vondel-première te hebben. Marius droeg enkele stukken voor. Luister het hier terug.