Nu in het theater

Vondel, Bredero, Hooft het zijn de grote namen van het vroegmodern theater én het zijn alleen maar mannen! En dat terwijl vrouwelijke auteurs successen vierden in de Amsterdamse schouwburg, maar wie kent nog de blijspelen van Catharina Questiers of de tragedies van Lucretia van Merken of Juliana de Lannoy? Stuk voor stuk toneelschrijvers die kaskrakers schreven voor het theater en door hun tijdgenoten werden gezien als de nieuwe Vondels van het toneel, maar in de 19e eeuw geen plek kregen in de literaire canon. Hoog tijd om deze topauteurs en vooral hun werk uit de vergetelheid te halen.

In 2020/21 stoft Theater Kwast zoveel mogelijk van hun stukken eenmalig af. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens diezelfde dag met tekst in de hand voor publiek. Om zo al deze vrouwen terug te brengen waar ze horen: op het toneel!

“Geen decor, geen kostuums. Alleen acteurs die hun teksten rechtstreeks vanuit het script in hun hand voorlezen, aangevuld met musici en een regisseur die op podium vanaf de zijlijn meeleest. Het is de gebruikelijke aanpak waarmee Theater Kwast het stof blaast van – vooral – Renaissance-toneelstukken…….En het werkt als een trein” : De Theaterkrant.

• Op 20 september 2020 trappen we deze serie af met: Spaensche Heydin van Katharina Verwers. Lees verder
  • Op 13 december 2020: Belegering van Haerlem van Juliana de Lannoy. Lees verder

Hou onze site in de gaten voor de stukken die we gaan spelen en speeldata of schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.