Zungchin

Op zondag 2 juli 2017 speelden we eenmalig Vondels tragedie over de val van de Chinese Ming Dynastie!

Joost van den Vondel schreef in 1667 als eerste Europeaan een literair werk dat zich geheel afspeelt in China. Hij werd waarschijnlijk geïnspireerd door een ontmoeting met de missionaris Martino Martini, die in Peking getuige was geweest van de val van de Mingdynastie.

Zijn drama Zungchin of Ondergang der Sineesche heerschappye speelt in de Verboden Stad, waar de keizer na een volksopstand en het verraad van zijn eunuchen wordt verjaagd. Zungchin is een voor de 17de eeuw zeer uitzonderlijke tekst, omdat hij geen Oosters exotisme ten tonele voert maar herkenbare emoties van de keizerlijke familie. Een van de meest memorabele scènes toont hoe de keizer en keizerin zich met hun kousenbanden hebben verhangen aan een boomtak.

Vanwege te tentoonstelling Barbaren & Wijsgeren. Het beeld van China in de Gouden Eeuw, die momenteel in Frans Hals Museum in Haarlem te zien, steken we voor de opvoering van deze unieke tragedie eenmalig neer op de beeldschone binnenplaats van het museum.  Nederlanders waren gefascineerd door de cultuur van het ‘Hemelse Rijk’, Chinezen verbaasden zich over de Nederlandse ‘roodharige barbaren’. De tentoonstelling belicht de wederzijdse beeldvorming tussen China en Nederland in de zeventiende eeuw.

Thijs Weststeijn, één van de samenstellers van de tentoonstelling verzorgde de inleiding op het toneelstuk.

Mond op Mond

We speelden het stuk op onze karakterstieke Mond op Mond-methode. In de serie Mond op Mond blaast Kwast met veel enthousiasme en verbeelding 17e-eeuwse theaterstukken uit de Gouden Eeuw eenmalig nieuw leven in, in geënsceneerde en zeer geanimeerde leesvoorstellingen. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens dezelfde avond met tekst in de hand voor publiek.

Peking Opera
Voor deze bijzondere Chinese Mond op Mond editie werden onze spelers in de spectacualaire grime van de Peking Opera gehuld. Deze Chinese theatertraditie blijkt verbluffende veel overeenkomsten te hebben met Europees baroktheater voor de opvoering van Zungchin brachten we ze één keer bij elkaar,
Grime: Peter Felius & Emmy Mos-Schrempft

Regie & spelleiding: Imre Besanger