Arlekijn Hulla

Op 31 maart 2017 staat Theater Kwast eenmalig met Arthur Japin op de planken met een geënsceneerde leesvoorstelling van Arlekijn Hulla, een 18e-eeuws kluchtspel dat voor de Amsterdamse Schouwburg werd geschreven door een directe voorvader van Arthur Japin:  Jacques Japin.

Een schitterend gebrek

De 18e-eeuwse toneelschrijver Jacques Japin schreef in 1747 het kluchtspel met zang en dans Arlekijn Hulla: een uitbundige oriëntalistische liefdesgeschiedenis in het Ottomaanse rijk omlijst door balletten en serenades. Het stuk figureerde in de roman Een schitterend gebrek, maar is al ruim 250 jaar niet meer opgevoerd. Tijd voor een reprise, met de nazaat van de schrijver prominent in de cast; Japin speelt Japin.

Arthur Japin & Mond op Mond

Arthur Japin (1956) doorliep, voordat hij doorbrak als schrijver, de theaterschool en speelde diverse rollen voor radio en televisie en op toneel. In de zomer van 2012 stond hij voor het eerst sinds 26 jaar weer op de planken, in Veel gedoe om niks van William Shakespeare. Voor de uitvoering van Arlekijn Hulla waagt hij zich omringd door de doorwinterde spelers van Theater Kwast aan 18e-eeuws repertoire. In Mond op Mond blaast Theater Kwast met veel enthousiasme en verbeelding Nederlandse theaterstukken uit de 17 en 18 eeuw eenmalig nieuw leven in. Acteurs en musici repeteren in één dag een stuk en spelen het vervolgens dezelfde avond met tekst in de hand voor publiek.